Stránka 1 z 2

Matematika na UPJS

PoslaťNapísal: Pia Jan 30, 2009 1:40 pm
od Aries
Zdravim cele osadenstvo fora, uz dlhsi cas uvazujem o studiu informatiky na UPJS. Viem ze matematika je nedelitelnou castou studia, a hoci ju mam celkom rad, trapi ma jedna vec: momentalne studujem posledny rocnik na francuzskom bilingvalnom gymnaziu a osnovy su pomerne odlisne od tych slovenskych. Sice som si dlho myslel ze matematika je univerzalny jazyk a predsa nemoze byt vsade iny, ale zrejme som sa mylil. Nebudem sa tu teraz rozpisovat o francuzskom systeme studia prirodnych vied, staci ked spomeniem ze je oproti slovenskemu velmi odlisny... Nie ze by som ho teraz chcel ociernovat, pretoze sa snazi prinutit ludi mysliet, co ocenujem, ale... bohuzial sa len snazi. V konecnom dosledku sa to obmedzuje na filozofovanie o nicom, a vedomosti nejak unikaju :roll:
Zistil som to na slovenskom seminari z matematiky, bohuzial ten je skor orientacny a nemozem sa za hodinu tyzdenne naucit vsetko co sa preberalo na klasickych slovenskych gymnaziach.

Chcem sa teda spytat, aka je navaznost matematiky na UPJS na slovenske osnovy? Obavam aby som nemal prvy rocnik (a v konencom doledku pocas celeho studia) problemy, nieco pravdaze viem - hlavne funkcie, tie sa preberaju celkom podobne, napr. aj s integralmi a limitami, co je myslim uz mierny naskok do buducnosti :) Dost zanedbane su vsak napr. rozne rovnice a nerovnice, kopa veci sa prebera inym sposobom (vektory, geometria)... Myslite ze to bude velkou prekazkou? Ako vravim, nejaku orientaciu v problematike mam, tie veci zas nebudu pre mna uplna novinka ako pre ziaka zo zakladnej skoly, ale ak bude vyucujuci ci skusajuci cakat, ze ulohu splnim sposobom na aky je zvyknuty, asi sa nedocka. Mam sa uz radsej pustit do studia slovenskych osnov? (aspon orientacne sa tam pozriem tak ci tak)
Alebo mi stacia akesi "vseobecne" vedomosti a konkretne postupy a sposoby sa naucim uz na skole?
Velmi nerad by som sa zapisal ako nejaky blbec, pretoze matiku som mal vzdy rad a so vsetkou skromnostou poviem, ze hadam pre nu mam aj nejake predpoklady. O to viac ma stve, ze by ma chyba pri vybere strednej skoly mohla odpisat :(

Este som mal nejake otazky, ale akosi si neviem spomenut co to bolo :) Tak ked si spomeniem, este sa ozvem.

PoslaťNapísal: Pia Jan 30, 2009 3:48 pm
od BeBe
No pravdupovediac neviem si presne predstavit ake su tie rozdiely. Co ti vsak viem povedat je ze sa zacina od zakladov. Tie sa na zaciatku sice prebehnu, ale keby si zasiel za cviciacim na konzultacie urcite si to s tebou breberie podrobnejsie :wink: . Nedostatocnej pripravy zo stredej by som sa az tak nebal. Mame kopec studentov zo strednych skol kde je ta matika alebo aj informatika volnejsia (rozumej na prd). Ale aj oni ked si na to poriadne sadnu a zaberu tak su vpohode.

PoslaťNapísal: Pon Feb 02, 2009 11:04 pm
od gursky
Nemusis sa bat. Vysokoskolska matika je odlisnejsia od tej co sa berie na strednych skolach (az na cca 1-2 vynimky strednych v Kosiciach) Definicia, veta, dokaz. Priklady sa riesia takmer vylucne na cvikach. Ja som chodil na srobarku a tato matika bola pre mna uplne nova, ale prisposobil som sa.
Urcite by som sa nebal toho, ak k vysledku dojdes inym sposobom ako k nemu dojde niekto iny koho naucili ine postupy na strednej. Hlavne ze ten vysledok budes mat spravne (s vynimkou ked ti nepovolia vypocitat limitu cez l'Hopitala).
V skatke staci ze mas kus abstraktneho a logickeho myslenia a zvladnes to.

PoslaťNapísal: Pon Feb 02, 2009 11:45 pm
od Aries
Dakujem za odpovede, som uprimne rad :)

Koniec koncov, ta matika mozno az tak na skodu nebola, aspon tie principy francuzskej koncepcie som pochytil, aj ked to na mnohych miestach zlyhavalo, co je skoda :( Aj spoluziaci ktori odisli na slovenske gymnazii potvrdili, ze to dava isty nadhlad a ten pristup je potom fakt iny. Skoda akurat tych chybajucich vedomosti, niektore pomerne dolezite veci su uplne vypustene, alebo spomenute len tak na okraj, ale zas az tak strasne to snad nebude.

Co sa tyka napr. tych limit, tam sa pouzivali len zakladne numericke upravy, o L'Hopitalovi padla len taka zmienka. Zas to, co sme brali, nebude az tak vzdielene beznym osnovom, matika je len jedna a nejake superpokrocile veci sme nebrali.

Este jedna otazka, ta definicia-veta-dokaz je narazka na strednu skolu alebo vysoku? :) Obcas mam problem s chapanim pisaneho textu, ked sa tak nad tym zamyslim :? Esteze nejdem na zurnalistiku 8)

PoslaťNapísal: Pon Feb 02, 2009 11:58 pm
od zt
Na matike je kamenom urazu bud to ze nevies vypocitat priklady ze tomu nerozumies alebo ze sa nenaucis vsetky definicie vety a dokazy najma definicie a vety, aj ked budes vediet vypocitat priklady a budes mat logicke myslenie na vysokej urovni ked sa nenabiflis teoriu tak asi nespravis skusku z tych predmetov kde musi byt aj teoria, niekedy sa to da tak ze ziskas vela bodov za priklady a cvicenia a mozes sa vyhnut teorii alebo ti budu stacit len tie zakladne veci a nie vsetko naraz

PoslaťNapísal: Pon Feb 02, 2009 11:58 pm
od gursky
definicia-veta-dokaz je sposob ktory sa na strednych skolach velmi nevidi a je skor vynimkou. Hovoril som o nasej matike na UPJS a inych prirodovednych a matfyzackych univerzitach.

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 12:33 am
od guest126
limity, derivacie, integraly, vobec neries. Pojde sa pekne od zaciatku....

co sa tyka teorie, nie je pravda, ze sa ju treba nabiflit. Samozrejne, definicie a znenia viet treba vediet naspat, a vacsinou su logicke a ked vies o tom to je a co hovori, tak napises to aj bez biflovania. Hlavne treba dat bacha, aby si pokryl vsetky moznosti a vyjadroval sa presne, ale to si zvyknes + casom to pride samo. Dokazy tiez nie su strasne, takmer vzdy si staci zapamat myslienku, ze ako treba postupovat + netrivialne mnozstvo ludi vymyslelo dokaz priamo na skuske.

Teoriu sa biflia ti, ktori to nevedia spravit inac... Osobne myslim, ze mam dobru pamat, ale keby som sa mala celu teoriu biflovat tak by som asi skocila zo studne :)

Ak sa chces trochu pripravit na tu matiku, tak by som Ti hlavne odporucala vediet automaticky upravovat vyrazy, zakladne elementarne funkcie (aj ich grafy, lebo z nch sa da vela veci zistit a vies ako vyzera graf tak si nemusis pamatat dalsie vlastnosti, lebo to vycitas s grafu). A este rovnice nerovnice s parametrom vediet upravovat tiez automaticky. Ak toto budes vediet, tak ti velmi pomoze a usetri cas...

Mne sa dokonca matika zacala pacit az na vyske, lebo konecne som vedela preco je to tak a nie inak a zacala som vidiet suvislosti. Kdez to na strednej mi povedali, ze toto je tak a toto sa pocita tak, ale ak sa clovek opytal preco, tak nikdy rozumnu odpoved.

Teda myslim, ze v pohode. Preslo tym uz vela ludi :)

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 1:06 am
od bwpow
Mne sa matematika na vyske prestala pacit, lebo ma to ani trochu nezaujimalo a studovat som chcel ine predmety. Ale nejako som presiel aj bez biflenia a casto aj bez pochopenia predmetu. Takze vsetko je mozne :) Staci skusat a skusat a skusat a skusat a skusat a skusat a ....

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 1:22 am
od zt
to zalezi aj od skusajuceho, od roznych veci od poctu bodov za semester, tazko sa da povedat vseobecne, niekto vyzaduje viac priklady niekto teoriu, asi jedina raka dobra rada ze sa treba priebezne ucit a ak sa vyskytne problem tak hned to riesit, nenechavat si to na koniec

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 2:31 am
od guest126
tie veci, co som napisal, ti podla mna naozaj usetria kopu prace a ked mas trochu cas, tak sa mozes sa v nich nacvicit.

Ale mam pocit, ze sme sa vsetci zhodli na tom, ze nie je velmi coho obavat :)

Ak by ta nikto nahodou neupozornil, tak predmet Matematicka analyza netreba zanedbavat ani podcenovat...

//bwpow, ty si vynimka, tak bud ticho :)

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 11:48 am
od alef0
Fiha, prvy navstevnik mimo univerzity! Vitam ta :-)

Ako povedali ostatni, netreba sa bat. Ak nieco ovladas zo strednej pomoze ti to, ale ak nie, tak ziadna tragedia sa nedeje. Zober si, ze ludia z obchodnych akademii nemaju tusim derivacie a integraly vobec, videl som absolventov, co v prvaku netusili nic o komplexnych cislach a to vsetko dohnali.

Inak povedane, s prichodom na skolu sa mozno pozitivne riadit zasadou, ze "zabudnite na vsetko, co ste sa naucili, tu to dostanete znovu". Este stale je v uvode matematickej analyzy dokaz, ze 1 + 1 = 2?

Pre ludi, co maju pocit problemov, existuje pred zaciatkom prveho semestra turbokurz, kde sa preletia zaklady a zosynchronizuju.

Ludia nezvyknu mavat problemy s nadvaznostou ako takou, ale skor trpia "kulturnym sokom", teda ze je iny system studia, plus niektorych vysokuje slohovy utvar definicia-veta-dokaz, ale pokial sa clovek venuje veciam priebezne (to sa lahko hovori, ale tazko dosahuje, been there done that), tak s tym problem nie je.

Ludia, co zomieraju, su ludmi, co to flakaju.

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 2:58 pm
od bwpow
alef0 píše:Este stale je v uvode matematickej analyzy dokaz, ze 1 + 1 = 2?

U nas to bolo na Algebre 1 a dostal som ho aj na skuske :)

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 4:16 pm
od janq
alef0 píše:stale je v uvode matematickej analyzy dokaz, ze 1 + 1 = 2?


Fiha, ako sa to da dokazat? Ja som v tom, ze 1 + 1 = 10.

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 4:37 pm
od zt
to je strasne ze vzdy ked niekto nieco napise tak mi pride mail a ked si to zrusim tak vobec mi nepride :roll:

PoslaťNapísal: Uto Feb 03, 2009 5:45 pm
od alef0
janq píše:
alef0 píše:stale je v uvode matematickej analyzy dokaz, ze 1 + 1 = 2?


Fiha, ako sa to da dokazat? Ja som v tom, ze 1 + 1 = 10.


My obaja vieme, ako sa to mysli.