ÚINF a UPJŠ z pohľadu ex-študentov

<<

FeroG

Príspevky: 1290

Registrovaný: Uto Máj 29, 2007 11:25 am

Poslať Str Apr 10, 2013 10:26 pm

ÚINF a UPJŠ z pohľadu ex-študentov

Motiváciou pre otvorenie tohto vlákna sú 2 skutočnosti:
(1) minulý rok bol zaujímavý tým, že niekoľko absolventov bakalárskeho štúdia informatiky (ale aj matematiky) sa rozhodlo v ďalšom (magisterskom) štúdiu na iných univerzitách,
(2) neprázdna množina týchto študentov naďalej sleduje toto fórum.

V minulosti sme na fóre už mohli zažiť vášnivé diskusie medzi súčasnými študentami a vyučujúcimi a bývalým študentom. Nech už boli názory a argumenty jednej alebo druhej strany akékoľvek, objektívne treba povedať, že diskutujúci bývalý študent sa pri argumentácii v mnohom odvolával na svoje štúdium, ktoré sa udialo niekoľko rokov dozadu. A v priebehu času sa mnohé veci dosť významne menia. Teraz tu však je skupina študentov, ktorí svoje štúdium na UPJŠ zažili len "veľmi nedávno". Ich spätný pohľad na štúdium na UPJŠ aj v konfrontácii s realitou ich súčasného štúdia a prostredia, môže byť veľmi zaujímavý a eventuálne priniesť aj nejaké nové nápady a inšpirácie.

Otázka do KONŠTRUKTÍVNEJ diskusie (pre spomenutých študentov): V čom vidíte silné stránky toho, čo štúdium na UPJŠ ponúka? A naopak, čo by sa mohlo vylepšiť? V akých smeroch vás UPJŠ pripravila na ďalšie štúdium inde kvalitne? A naopak, v čom vidíte rezervy?
<<

Aries

Príspevky: 379

Registrovaný: Pia Jan 30, 2009 1:26 pm

Bydlisko: 127.0.0.1

Poslať Štv Apr 11, 2013 12:21 am

Re: ÚINF a UPJŠ z pohľadu ex-študentov

Dobra tema, rad do nej prispejem. Skusim to zhrnut do niekolkych bodov:

<Kratka verzia>
+ malo studentov, inidividualny pristup, dobra atmosfera
+ na skole som nestretol ziadneho vyucujuceho, ktory by vyslovene skodil studentom, riesil si na nich komplexy alebo podobne. Nezazivam to ani teraz, ale podla zazitkov ludi z inych skol mam celkom stastie.
+ relativne kvalitne prvacke (vacsina z nich) a niektore druhacke predmety
- upadajuca kvalita kazdym rocnikom
- mnozstvo zbytocnych a nekvalitnych povinnych predmetov, maly vyber volitelnych (a o to menej kvalitnych)
- prilis vela vyucujucich bez snahy alebo dokonca schopnosti a vedmosti ucit
</Kratka verzia>

Preberiem niektore fakty hlbsie:
- Zazil som na UPJS tri roky a spominam na nich skor v dobrom ako v zlom. Nemozem povedat, ze by som na skole za ten cas zazil nieco vyrazne negativne, co by mi totalne znechutilo cele studium.

- Hlavnou vyhodou aj nevyhodou skoly je jej velkost. Je super mat takmer individualnu prednasku, poznat kazdeho spoluziaka aj vyucujuceho, takmer s kazdym si tykat, vediet vsetko vybavit, atd. Myslim, ze je to mnohokrat prinosnejsie, ako o nieco lepsie, ale masove studium, kde nikto nikoho ani nepozna (klasicky technicke skoly, co je aj dovod, preco tam nie som). Na druhej strane po case zistite, ze mnohe veci proste nema kto ucit, pripadne su mnohe predmety zavisle na jednotlivcoch. Priklad: bol som v rocniku, ked predmet Logicke programovanie prestal ucit povodny vyucujuci. Predmet bol prideleny O. Kridlovi, ktory sa sice snazil ako vedel a predmet aj celkom zvladol, ale sam sa priznal, ze o tejto oblasti skoro nic nevie a bolo vidno, ze sme sa ucili nielen my, ale pocas semestra aj on. Je mnoho takych predmetov, ktorych existencia stoji na jednej osobe. A potom je mnoho takych, ktorych existencia stoji len na tom, ze su povinne, ale ucit ich akosi nema kto. Vznika tym kopa vaty, ktora neprinasa pre studenta nic prinosne, ale naopak sposobi, ze mu vedomosti z nejakej oblasti budu chybat (co sa tyka mna, za najvacsiu krivdu povazujem databazy a hlavne operacne systemy, co bola kapitola sama o sebe).

- Tym sa dostavam k tomu, co pokladam za jeden zo zakladnych problemov: mnoho ludi na skole mi pride, ze sa tym prisli "skryt" pred nutnostou pracovat na 100%, su bez akejkolvek snahy a motivacie. Mnohe predmety podla toho aj vyzerali. Mal som pocit, ze akosi chybal tlak na "vnutornu integritu", jednoducho veci, ktore tabulky a predpisy nemozu zachytit, ale zasadne sa prejavia vo vysledku. Mozno je to sposobene aj tym, ze ludi so snahou a usilim je menej a tych par jednotlivcov nevie vytvorit tlak na zvysok. Moj dojem z obsadenia skoly bol potom taky, ze mam v pamati niekolko dobrych a vyraznych vyucujucich, a potom je kopa tych, ktori len akoby chodili po chodbe, sem tam si sadli pred studentov, a tym to koncilo. Kto su a co tam vlastne prisli robit?

- Jeden z dovodov, preco som zo skoly odisiel (okrem tych "mimoskolskych"), je postupne znizovanie sa kvality studia kazdym rocnikom, co by som vnimal ako najvaznejsi problem. V prvom rocniku je mnoho matematickych predmetov, ktore su vyucovane pomerne dobre. Nebolo to sice nic prevratne, ale mam pocit, ze som si z nich odniesol, co bolo na uvod do studia informatiky potrebne a cerpam z nich doteraz. No a potom je pravdaze PAZ1a-b, ktory pokladam za najlepsie organizovany a vyucovany predmet na skole. Je to jeden z dovodov, preco mam z tych troch rokov o trochu viac pozitivny pocit ako negativny. Postupne som ale pocitoval znizujucu sa kvalitu s tym, ako ubudali "velke vseobecne" povinne predmety a prichadzali mierne specifickejsie (hlavne ciste informaticke). Kvalita bola kolisava, napr. na jednej strane vyborne siete Peta Gurskeho, na druhej strane tragicke Operacne systemy, pripadne odflaknute databazy, dokonca az pocas dvoch semestrov. Co je skoda je fakt, ze tie "zle" zacali nad "dobrymi" dominovat.

- Navazajuc na predchadzajuci bod, magisterske studium ma uplne odradilo, na zaklade vlastnych aj sprostredkovanych skusenosti. Nizsia kvalita oproti spominanym prvo/druhorocnikovym predmetom pokracuje a ako dalsi problem vidim mnozstvo zbytocnych povinnych predmetov, ktorych prinos a kvalita je diskutabilna, nehovoriac o tom, ze sa mnoho veci akoby len opakuje a premiela odznova. Mat vela povinnych predmetov je prijatelne na uvod bakalarskeho studia, kde niektore veci jednoducho treba prebrat. Ale nutit ludom na magisterskom studiu vacsinu kreditov cez horu povinnych predmetov mi pride demotivujuce (hlavne ked mnohe su take, ake su). Ak by som z nejakeho dovodu nemohol ist na inu skolu, zvazoval by som, ci v studiu vobec pokracovat, pripadne ci ho nejak nedokoncit "aby bolo" a popritom sa venovat niecomu prinosnemu. To je dost neprijemny fakt vzhladom na to, ze studujem rad a (dobra) skola ma bavi.

- Aby som nenadaval len na vyucujucich: mnozstvo spolustudentov mi prislo bez zaujmu, snahy a motivacie. Tazko je potom kvalitne ucit, ked k tomu nie je publikum. Uprimne obdivujem kazdeho, kto nadalej uci na 100%, aj ked vidi niekedy len velmi slabu odozvu. Nastastie sa vzdy najde aspon zopar ludi, ktori to ocenia. Mam vsak pocit, ze s mladsimi rocnikmi to je uz lepsie (ked to porovnam s obsadenim, ktore bolo vo vyssich rocnikoch, ked som bol prvak). Snad tento trend bude pokracovat.

V skratke by som zhrnul svoje dojmy tak, ze som odisiel v pravej chvili, ked pozitivne pocity este prevazovali nad negativnymi.
Zakladnu pripravu informatika na UPJS podla mna zvlada dobre. Nemam pocit, ze by mi nieco zasadne chybalo, necitim sa byt menejcennym informatikom. To je zasluha prave tych pomerne kvalitnych zaciatocnych predmetov. Ono to je pravdaze vzdy o tom, ako konkretny student prijme to, co sa mu snazia ponuknut, nikto mu do hlavy nenaleje vedomosti nasilu. Ked uz sa ale pozriem na specifickejsie veci, mam pocit, ze od zakladov som sa az tak dalej nepohol, mnohe predmety mimo ten zaklad uz za vela nestali. To je aj dosledok velkosti ustavu, jednoducho nema kto ucit napriklad 4 rozne predmety tykajuce sa pocitacoveho videnia s spracovania obrazu, ako to mam teraz. Ak by kazdy na ustave fungoval na 100%, napriek malemu poctu by to urcite nejak slo. Ale ked vacsina tu snahu nema, zlyhava to...

Myslim ze kvalita postupne mierne stupa, ked to porovnam s tym, co som pocul o davnejsej minulosti. Ako najdolezitejsie mi pride "precistenie" studia. Jednak co sa tyka koncepcie studia (menej povinnych predmetov, nechat tam len take, ktore su nutne a ma ich kto ucit), a tiez obsadenia skoly. Ludia ochotni menit veci k lepsiemu a venovat tomu svoje usilie su, preco by sa mali ostatni poprit tom len pasivne pozerat? Snad sa casom presadi ten aktivnejsi pristup, myslim ze potencial tam je a pomaly, po malych krokoch to pojde. Hlavne aby to v buducnosti uz nestalo na par ludoch, ale bola to vseobecnejsia snaha celeho ustavu.
Keby sa zachovala atmosfera skoly a zaroven by bol kazdy predmet ako PAZ alebo siete, bola by informatika na UPJS vyborna.

A na zaver sa chcem podakovat kazdemu, kto svojou snahou prispel k tomu, ze na UPJS nespominam v zlom, ze som si nieco odtial odniesol a ze mi stoji za to, aby som stravil nad tymto prispevkom netrivialny cas :)
Naposledy upravil Aries dňa Ned Máj 05, 2013 4:31 pm, celkovo upravené 1
Vasnivy pestovatel binarnych stromov a opravar Turingovych strojov na polovicny uvazok.
"Problem citatov najdenych na internete je taky, ze si nikdy nemozete byt isti ich autenticitou" Abraham Lincoln
<<

guest126

Príspevky: 272

Registrovaný: Štv Jan 10, 2008 1:18 pm

Bydlisko: beyond the rim

Poslať Štv Apr 18, 2013 8:30 pm

Re: ÚINF a UPJŠ z pohľadu ex-študentov

Ďík Fero :)
No, podľa toho, čo píše Aries, tak sa zmenili PAZ a siete. Nie hociako, ale asi na super, aspoň čo som videl záverčný test z paz1b, tak som bol nadšený, ako som písal. Vážne, super práca, klobúk dolu. Ešte možno tá grafika, ktorú učí Samo, ale neviem, za mojich čias mu vysvetľovanie veľmi nešlo a ja sa grafike apriori vyhýbam. Asi sa aj zmenilo kopec malých vecí pozitívne, čo to je síce fajn ale defacto to, kvôli čomu som prioritne odišiel (a neľutujem), tak to ostalo. Viac k tomu nemám čo povedať, Ariesov príspevok vystihol všetko.
<<

Kapko

Príspevky: 40

Registrovaný: Pia Jún 05, 2009 4:50 pm

Poslať Uto Máj 07, 2013 11:40 pm

Re: ÚINF a UPJŠ z pohľadu ex-študentov

Kedze tiez patrim medzi studentov, ktori sa rozhodli nepokracovat v magisterskom studiu na UINFe, tak skusim ku tomu tiez prispiet.

FeroG píše: V čom vidíte silné stránky toho, čo štúdium na UPJŠ ponúka?

Asi najsilnejsiou strankou je velkost ustavu. Kedze je celkom maly, tak si asi viem predstavit, ze tu panuje nejaka rodinejsia a prijemnejsia atmosfera ako na niektorych inych skolach, kde je prijatych na studium, povedzme, 300 ludi. Vsetci sa tu navzajom poznaju a pre nejakych studentov plne oddanych studiu to moze byt asi velka vyhoda. Teda sa asi lahsie daju dohodnut konzultacie atd.

Dalsiou vyhodou je, ze sa tu na SVK pomery neriesi nejaka zbytocne velka byrokracia. Nie su tu indexy, nerobi sa tu vacsinou dochadzka, vyucujuci su niekedy ochotni vypisat aj viacej skusok(aj napr. v lete) atd.

FeroG píše:A naopak, čo by sa mohlo vylepšiť? V akých smeroch vás UPJŠ pripravila na ďalšie štúdium inde kvalitne? A naopak, v čom vidíte rezervy?

Podobne ako pisal Matej, co mi vadilo bola postupom rocnikov zhorsujuca sa kvalita predmetov. Prvy rocnik bol celkom OK, ale hlavne matematicke predmety. Pridal by som asi tempu Uvodu do informatiky a Kombinatoriky, kedze tieto predmety sa daju pri studiu informatiky vyuzit asi najviac. Takisto by som bol za to aby mali informatici svoje vlastne programovanie a na Paz1b, by sa pre informatikov toho mohlo prebrat ovela viac.

Druhy a treti rocnik sa este tiez celkom dal ale zacali pribudat predmety, ktore by obsahovo aj boli zaujimave ale neboli oducene velmi dobre. Na niektore sa ludia stazovali lebo tam bolo aj tazke spravit skusku a na niektore(kde sa dalo na skusku naucit za den) nie, aj ked podla mna tych o nicom oducenych predmetov bolo viacej ako sa napr. nadava na tomto fore. Nechcem tieto predmety menovat. Dalej kedze na skole posobi prof. Geffert a prof. Bukovsky ( u neho uz neviem ako to je, mna uz tiez nestihol ucit), tak by mohlo byt viacej predmetov zo zlozitosti, vycislitelnosti atd. Co som tiez celkom nepochopil bolo delenie formalnych jazykov na 2 semestre, ked sa to viacmenej cele dalo oducit za jeden semester a druhy mohli byt nejake viac high-level veci.

Vyber predmetov sa asi vzhladom na velkost ustavu da pochopit, proste tu sa neda cakat, ze tu bude vyber ako napr. na MFF v Prahe. Navyse na bakalarskom studiu ani clovek az taku volnost pre vyber velkeho poctu voltelnych predmetov nema. Takisto by som bol za to aby sa na kazdom praktickom predmete robili nejake semestralne projekty ako sucast hodnotenia. Taketo projekty castokrat daju cloveku ovela viac ako sa len ucenie na skusku.

Co ma neskor prekvapilo boli okruhy na statnice. Minimalne 50 percent tem, bolo prave z predmetov, ktore boli oducene dost zle. Takisto, kedze (aspon pokial ja viem) je na skole tym zamerany na data mining, tak by oni mohli zobrat celu vyucbu databaz pod svoje kridla.

Dalej co mi celkom vadilo boli nezmyselne predmety, ktore vznikli asi tak, ze do 180 kreditov chybali 2, tak sa nejaky dvojkreditovy predmet vymyslel. Konkretne to bol Seminar z informatiky a Seminare zo zaverecnych prac (co bohuzial je aj na skole, kde som teraz). Podla mna tieto predmety nemaju ziadny zmysel a su uplnou stratou casu.

Ako aby to nevyzeralo, ze na skolu len nadavam, tak ako tato skola ma svoj standard. Nauci asi to co treba a absolventi maju asi dobry rozhlad a su asi aj dobre uplatnitelni na trhu prace. Ale ak by sa niekto fakt zaujimal o teoreticku nformatiku, a bol by to nejaky priemer, tak by som mu povedal, ze nech radsej ide do Prahy/Bratislavy aj ked z tych skol nemam nejake velmi realne skusenosti.
<<

guest126

Príspevky: 272

Registrovaný: Štv Jan 10, 2008 1:18 pm

Bydlisko: beyond the rim

Poslať Štv Aug 22, 2013 9:24 pm

Re: ÚINF a UPJŠ z pohľadu ex-študentov

Kapko píše:Takisto, kedze (aspon pokial ja viem) je na skole tym zamerany na data mining, tak by oni mohli zobrat celu vyucbu databaz pod svoje kridla.


Tato zdanliva jednoucha myslienka je genialna, ak sa nad tym zamyslite. Nejde o databazy, tie su vsade. Ale co poriadne nie je nikde, aj na MFF UK je to smiesne a dost neauktualne, je machine learning. Ja mam radsej machine learning lebo dataming je taky pojem, ktorym sa radi chvalia mnohi. Takto, ja sa venujem machine learningu a je to krasna vec. Spominam to preto, lebo datamining od toho nie je ani nahodou na mile vzdialeny. Keby ste dali do bc. studia machine learning, co je nutnost aj nejaku statistiku, linbegru, analyzu, databazy a pod. Popravde, pri machine learning som zistil, ze cela ta matika mi aj k niecomu je. Podla mna, keby ste studijny program zamerali na datamining a machine learning, staci jeden odbor, druhy nech je kludne klasicka informatika, i ked z toho prveho by som cakal daleko lepsich informatikov, ktori vidia suvislosti, tak by ste boli v ramci CR a SR unikatni, moderni a najma na tuto oblast informatiky velmi pocuje business sfera. Ja osobne keby toto ponukala upjs a spravila o tom prezentaciu, aby stredoskolaci o tom vedeli, tak idem cely nadseny na UPJS... Vazne, toto, keby ste spravili, mate vyhrate a casom si studentov vyberate. Je vas malo, da sa vyuzit, ze to netreba pretlacat cez vrstvy ludi. Je sice super, ze mate ludi ako Geffert ci Bukovsky ale coskoro bude cas novych hviezd..

Späť na Voľná diskusia

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.
Slovenský preklad.