Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

<<

FeroG

Príspevky: 1290

Registrovaný: Uto Máj 29, 2007 11:25 am

Poslať Sob Nov 05, 2011 9:20 pm

Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Ked si clovek prejde, co vsetko sa diskutuje na fore, mam trochu pocit, ze sa tu zabudlo na studentov medziodborovych kombinacii (na Bc, ale statistika hovori, ze vacsina pokracuje v ucitelskom mgr studiu), resp. ucitelskeho studia (mgr). Vacsina ludi v tychto skupinach si tieto odbory verim vybrala prave preto, ze chcu byt (dobrymi) ucitelmi informatiky.

Na druhej strane sa na fore vela diskutovalo aj o vyucbe, o studentoch, o tom, kde su problemy. Avsak to, aky clovek pride na VS, zalezi najma od toho, ako ho na toto dalsie (a urcite narocne) studium pripravi zakladna a stredna skola: ako ho skola nauci UCIT SA. Zial, VS su orientovane na odbornost a tam uz tieto veci nie je cas riesit. Asi je dobre sa nad tymito vecami niekedy zamysliet - specialne buduci ucitelia ZS a SS, ktori budu mat nelahku ulohu lepsie formovat nove generacie.

Na webe som nasiel 2 prednasky prof. Kalasa, kde sa venuje prave spominanym otazkam. Su to velmi podnetne prednasky, ktore odporucam pozriet:
http://vimeo.com/6294268 (z roku 2009)
http://vimeo.com/22326562 (z roku 2011)

O spravnosti tychto myslienok sa da samozrejme diskutovat, no urcite su to zaujimave myslienky, nad ktorymi stoji za to minimalne zamysliet sa.

Len pre zaujimavost doplnim, ze prof. Kalas spolu s A. Blahom su ludia, ktori asi najviac urcuju smer, akym sa pobera vyucba informatiky na ZS a SS na Slovensku (i ked zial urcenie smeru neznamena, ze sa ucitelia tymto smerom nasmeruju). Pre sucasnych studentov bakalarskeho studia este uvediem, ze su aj autormi metodiky vyucby programovania pre ZS a SS, ktorej mnohe prvky boli adaptovane do sucasnej vyucby predmetu PAZ1a.
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Sob Nov 05, 2011 9:51 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Videa som si este nepozrel, kuknem cez noc popri praci, ale rad by som vytiahol starsiu temu, ktora je v podstate tiez na tuto temu: http://forum.ics.upjs.sk/viewtopic.php?p=3169#p3169
Obe spominane videa uz maju titulky aj v nam blizkych jazykoch, takze si ich urcite pozrite. Su to asi tie najlepsie a nainspirativnejsie prednasky venovane vzdelavaniu, ake som kedy videl.

Moje vlastne pozorovanie sa po tych rokoch a pokusoch o vzdelavanie na rozlicnych stupnoch zhoduje s pozorovanim Richarda Feynmana, ktore najdete v zavere skveleho dokumentu z dielne BBC (http://www.youtube.com/watch?v=taEw97brZis#t=0m6s). Odporucam cely dokument, ktory mozete najst pod nazvom BBC - Horizon - 1981 - Richard Feynman - The pleasure of finding things out. Cely je dokonca aj na youtube: http://youtu.be/hSsfQsOOct4.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

PainMaster

Príspevky: 689

Registrovaný: Uto Okt 06, 2009 12:50 pm

Bydlisko: 3.Kanal,4.Chodba

Poslať Ned Nov 06, 2011 3:42 am

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Dakujem, prednasky som si pozrel a neodpustim si par veci...
-problemy, ktore boli prof. Kalasom nadhodene su zname kazdemu kto nenosi klapky na ociach (osobne som uz par krat niektore veci nadhodil v roznych konverzaciach)
-tieto temy NIESU LEN PRE MEDZIODBORISTOV.. ci ucitelov a kadeco podobne comu sa podvedome nadava "ucitelia zs a ss". Mohli by sme sa dlho bavit o tom, ze medziodborovy student ma ovela viac problemov a omnoho tazsie studium ako jednooboristi a stale sa nanho pozera ako na nieco menej a podobne, no na koho by som chcel prstom ukazat su PRAVE jedonoboristi a vsetci ktori si myslia, ze tieto temy sa ich netykaju, lebo to NIEJE PRAVDA.
Posuvanie vedomosti sa osobnostne dotyka kazdeho studenta. Pocujem casto rozpravat ludi "ja nebudem ucit, mna sa to netyka". No to ale nieje pravda... Tak ako kazda informacia si zasluzi byt spracovana, tak kazda vedomost si zasluzi byt dalej rozsirovana a povedomie ludi si zasluzi byt zvysovane. A kto tieto vedomosti bude sirit ak nie my?
Studenti, myslitelia, osvietenci, vedci... boli to vzdelani ludia ktori menili historiu a ucili ludi.
-snad posledna vec.. v com prof. Kalas mal podla mojho nazoru 100%tnu pravdu je, ze by sme mali zacat vo vsetkom zacat kriticky premyslat. Je to co robime naozaj dobre? Neda sa to spochybnit? Ma to vobec zmysel?

PM.

PS:myslim, ze teorii je a vzdy bolo dost. Je na nas, ci budeme toto skolstvo (ale aj spolocnost) rozvijat a menit k lepsiemu, alebo to nechame na system upravovania cintorinov.
We weren't born to follow
You gotta stand up for what you believe!

Ps: Za gramatiku ma neopravovat! Dakujem!
<<

guest126

Príspevky: 272

Registrovaný: Štv Jan 10, 2008 1:18 pm

Bydlisko: beyond the rim

Poslať Ned Nov 06, 2011 10:32 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Za zakladnej som cistej jednotky a denne som sa ucil 15 minut. Na gymku ked som sa ucil, mal som jednotky ked nie, mal som dvojky. Nejak extra som po jednotkach netuzil. Za 2 roky som sa efektivne ucil iba TVY. Ucit som sa naucil aj v Prahe.

Nemyslim si, ze pricina dookola omlievaneho problemu vysokych skol je na vysokych skolach. Myslim si, ze ten problem je iba dosledkom situacie strednych skol (mozno aj zakladnych, ale to nejako neriesim. Celu zakladnu som presportoval). Dnes pokial je mi zname, sa na strednych skoro nikto nic neuci. Dokonca aj kedysi slavne gymnaizum Srobarova nema podla svojich vlastnych nedavnych absolventov uroven.

Videa urcite pozriem, ked bude cas. Dakujem za ne vopred. Mimochodom, ani zdaleka nie som sam, ktory sa zacal ucit az v Prahe..
Naposledy upravil guest126 dňa Ned Nov 06, 2011 11:26 pm, celkovo upravené 1
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Ned Nov 06, 2011 11:13 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

guest126 píše:Dokonca aj kedysi slavne gymnaizum Srobarova nema podla svojich nedavnych absolventov uroven.

Ale vraj je stale nadpriemerna, teda aspon podla studentov ucitelov, ktori chodia teraz na prax (tykajuce sa matematiky). Na druhu stranu, uz ani ked som ju navstevoval ja, tak nemala Srobarka ziadnu uroven v porovnani s tym, ako to tam fungovalo za casov studia mojho otca :D

Nedavno som cital clanok na pridruzenu temu, ktory ma celkom pobavil: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2011110301. Sice hovori o Ceskej republike, ale my sme na tom asi rovnako. Prijemne citanie na nedelny vecer :)

Musim suhlasit s guest126, ze tento problem nebol vyvolany na vysokych skolach. Problem je v celej spolocnosti, kedy su deti od malicka vedene na karierizmus a doslova nepriatelstvo voci spoluziakom. Sam clovek malokedy moze nieco dosiahnut a touto indoktrinovanou separaciou sa podla mna vyrazne znizuje uroven celej spolocnosti, kedze nikto uz vlastne nevie efektivne vyuzivat vysledky druhych (akoze plagiatorstvo) a ani nezistne zdielat tie svoje (akoze sa nechava zneuzivat druhymi). Spolocnost vieme zmenit len velmi tazko, ale prikladom by sme mohli ist, hoci aj u nas na UPJS.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

alef0

Site Admin

Príspevky: 621

Registrovaný: Štv Nov 16, 2006 8:57 am

Poslať Ned Nov 06, 2011 11:31 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Dokonca aj kedysi slavne gymnaizum Srobarova nema podla svojich vlastnych nedavnych absolventov uroven.

Hej, toto som pocul kontinualne od absolventov z roku 1998 az doteraz :-)
Lorem ipsum dolor sit amet.
<<

guest126

Príspevky: 272

Registrovaný: Štv Jan 10, 2008 1:18 pm

Bydlisko: beyond the rim

Poslať Sob Nov 12, 2011 4:05 am

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Kto by nahodou nepoznal Khan Academy tak http://www.ted.com/talks/lang/slo/salma ... ation.html

Salman Khan hovorí o tom, ako a prečo vytvoril pozoruhodnú Khan Academy, starostlivo štrukturovanú sadu vzdelávacích videí, ktoré ponúkajú kompletnú osnovu matematiky a v súčasnosti aj iných predmetov. Poukazuje na silu interaktívnych cvičení a vyzýva učiteľov, aby otočili systém učenia -- študenti si pozrú video s vysvetlením učiva doma a "domáce úlohy" s nimi v triede rieši učiteľ.
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Sob Nov 12, 2011 5:54 am

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Aka, nahoda, akurat dnes to je na graphjam:
Obrázok
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

Aries

Príspevky: 379

Registrovaný: Pia Jan 30, 2009 1:26 pm

Bydlisko: 127.0.0.1

Poslať Sob Nov 12, 2011 10:30 am

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Co sa tyka urovne strednych skol (ale aj vysokych), myslim ze v poslednej dobe nie je zanedbatelna este jedna vec: studentov a celkovo mladych ludi ubuda (nizsia porodnost po 1989), ale skoly vacsinou ostavaju rovnake a pomerne malo sa ich spaja alebo zanika. Takze pokial chce skola este existovat, musi prijimat stale cca rovnaky pocet studentov, a to znamena brat takmer kazdeho. Pamatam si kedysi na drsne prijimacky na gymnazia... Teraz uz beru takmer kazdeho. Kym bude skolstvo finanocovane podla kvantity, vela sa s tym robit dat nebude.
Vasnivy pestovatel binarnych stromov a opravar Turingovych strojov na polovicny uvazok.
"Problem citatov najdenych na internete je taky, ze si nikdy nemozete byt isti ich autenticitou" Abraham Lincoln
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Sob Nov 12, 2011 1:55 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Este jeden velmi pekny clanok tykajuci sa ucenia programovania na zakladnych skolach: http://www.nytimes.com/2011/11/10/technology/personaltech/computer-programming-for-children-minus-cryptic-syntax.html Je to velmi inspirativne citanie.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

guest126

Príspevky: 272

Registrovaný: Štv Jan 10, 2008 1:18 pm

Bydlisko: beyond the rim

Poslať Pia Jan 06, 2012 12:59 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

http://www.npr.org/2012/01/01/144550920 ... c=fb&cc=fp

dosledok Samovi trochu suzvuci s jeho nazorom.
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Pia Jan 06, 2012 3:56 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

guest126 píše:http://www.npr.org/2012/01/01/144550920/physicists-seek-to-lose-the-lecture-as-teaching-tool?sc=fb&cc=fp

Wow, toto je fakt skvely clanok a normalne ma rozradostil :) Mozno by nebolo zle porozmyslat, ci by sa podobny pristup nedal vyskusat na nejakom z informatickych predmetov.

Ako tak nad tym rozmyslam, tak to asi nebude pouzitelne uplne na kazdom predmete. Fyziku vnimam ako dost specialnu vednu disciplinu z dvoch dovodov:
1) Je dost exaktna a teda na vela otazok existuje jednoducha strucna odpoved - da sa teda o nej dlho rozmyslat a vysledok sa vojde na jeden riadok, narozdiel od nejakej filozofie, kde sa nerozmysla vobec a "vysledky" su na 10 knih.
2) Studenti, ktori si vyberu fyziku, su u nas vacsinou fanatici. Ked si vezmeme bezneho fyzika studenta, tak kazdy jeden ma dost velky zaujem o minimalne jednu oblast tejto kralovnej vied. Na druhu stranu, napriklad taki informatici su dost roznoroda zmes, kde mnohi si vybrali tento obor len preto, ze bol v tom case "in" a dobre plateny, pricom pocitac vobec nevnimaju ako rovnocenneho clena rodiny a keby sa najlepsie zarabalo v obore, kde treba stat cely den pri stene a len cumiet do prazdna, tak mnohi z nich si vyberu ten.

Napriek tymto dvom rozdielom univerzitnej fyziky a informatiky verim, ze spominany sposob vzdelavania by mohol fungovat. Napriklad na PAZ, pri lekciach o dedicnosti a polymorfizme by mohol byt na projektore zobrazeny nejaky zdrojak, kde by boli nejake triedy, pretazene metody a podobne, pricom kazda by nieco vypisovala na obrazovku. Studenti by mali vybrat z troch moznosti, co bude skutocne vypisane. Potom by mohli podiskutovat v skupinke a svoju odpoved zrevidovat. Na zaver by ucitel porozpraval, preco a ako tento konkretny priklad funguje a islo by sa na dalsi. Podobnym sposobom by sa dalo asi upravit vela predmetov. Napriklad take pocitacove siete by boli na to tiez vhodne.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

FeroG

Príspevky: 1290

Registrovaný: Uto Máj 29, 2007 11:25 am

Poslať Pia Jan 06, 2012 7:08 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Metoda Peer instruction je urcite velmi zaujimava. Svojho casu som sa nad nou zamyslal z pohladu programovania - PAZ1a. Ako doplnok je pouzitelna - ide nou pekne podporit citanie programov - avsak to je len velmi mala cast celeho "balika". Vacsi priestor vidim pri algoritmoch (PAZ1b), kde doraz nie je na vlastnu tvorbu, ale na pochopenie existujucich algoritmov a ich aplikaciu na riesenie problemov. Konkretne na to pochopenie existujucich algoritmov je peer instruction celkom pouzitelna. Problem v nasich podmienkach vidim v tom, ze na pouzitie pocas prednasok velmi nie je casovy priestor (vzhladom na naplanovany obsah). Pri cviceniach su 2 kriticke mieste: (1) predpoklad, ze studenti vedia, o com je rec (boli na prednaske a pokusili sa pripravit na cvicenie - precitali si, o com bola prednaska) a (2) predpoklad, ze pri diskusii budu diskutovat prave o tom, o com maju. Toto su pozorovania z malych experimentov, resp. pokusov o skupinovu pracu pri tohtorocnych cviceniach z PAZ1a (ale mozno je to len kvoli mojmu organizacnemu zlyhaniu a tomu, ze studenti neboli nastaveni takto pracovat). Zaujimava alternativa by mohlo byt pri PAZ1b zlucenie prednasky a teoretickych cviceni - po prednaskovom bloku (napr. 15-20 minut) by hned bezali "cvicenia" (dalsich 15-20 minut), ktore by boli v malych skupinach, pricom by diskusie a riesenia uloh boli manazovane/kontrolovane cviciacimi. Tu by vsak boli asi rozvrhove a priestorove problemy.

Len tak pre zaujimavost. Velkymi popularizatormi tejto metody su u nas (=Slovensko) uz niekolko rokov prave didaktici fyziky z PF UPJS (http://physedu.science.upjs.sk/metody/index.html).
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Štv Jún 07, 2012 11:09 pm

Re: Niečo pre študentov učiteľstva (a nielen pre nich)

Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity

Späť na Voľná diskusia

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.
Slovenský preklad.