Problem + fakt myslienka

<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Sob Dec 04, 2010 10:46 pm

Problem + fakt myslienka

Jedine o com mi ide, aby ucitelia neombedzovli mozgovu kapacitu deti/ziakov/studentov.

EDIT: Prisvepok bol zmazany pre upriamenie pozornosti na problem, zacinajuci tretim postom. V pripade neodolatelneho zaujmu ho vidiet, sa v celej svojej krase sedi v teme Vycitka statnice a nieco... Neodporucam, pokal ste ho uz nevideli predtym. Riesia sa v nom cudne nezmyselne dlhe veci bez nejakeho zmyslu.
Naposledy upravil pripomienka dňa Ned Dec 05, 2010 3:40 am, celkovo upravené 2
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Sob Dec 04, 2010 10:57 pm

Skolu si si vybral sam, takze sa mozes stazovat, mozes nadavat, mozes pisat na fora, ale nemozes za to nikoho obvinovat.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Sob Dec 04, 2010 11:01 pm

Siroke psychicke dosledky tu asi nema vyznam rozoberat. Tak podme k matematike.

Problem: Nezriedka sa stava, ze jednotkar pocas celeho studia aj v maturitnom rocniku si nemysli, ze a *b = b * a pre a,b realne cisla, i ked nevie najst protipriklad

Dosledok: Znamka neodpoveda asi nicomu.
Priklad dosledku: Spoluziak na 8 rocnom gymnaziu mal z matematiky stvorky. Pocas studia si naprogramoval vlastny OS. Dnes je na MFF, programovanie ho uz prestalo bavit a venuje sa skoro uplne matematike.

Problem:Ucitelia pre ulahcenie ich prace neucia matematiku spravne. Ucia matematiku stylom: Tu mate vzorec, pouziva sa na to a na to.

Znacna cast ucilelov na zakladnej skole uci pravidla na riesenie lienarnych rovnic. Stylom, tu je tychto 14 pravidiel: ak je na pravej strane cislo, mozeme ho zmazat a napisat na druhu stranu.

Dosledok. Ziaci su vygumovani, vobec nechapu suvislosti a ucia sa matematiku naspat.

Problem. Matematika patri k najneoblubenejsim predmetom spolocnosti.

Postreh: Myslim si, ze za to mozu ucitelia zakladnych/strednych skol.

Tu su prirodne vedy, tak riesme pani a sluzobnicu vsetkych vied, matematiku. Podobnym problem trpi aj literatura, kde sa iba vsetko memoruje.

Preto si Vas dovolim poziadat, velmi zvazte, komu date papier na ucenie a specialne ich na ucenie pripravujte.
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Sob Dec 04, 2010 11:06 pm

pripomienka píše:Problem:Ucitelia pre ulahcenie ich prace neucia matematiku spravne. Ucia matematiku stylom: Tu mate vzorec, pouziva sa na to a na to.

Znacna cast ucilelov na zakladnej skole uci pravidla na riesenie lienarnych rovnic. Stylom, tu je tychto 14 pravidiel: ak je na pravej strane cislo, mozeme ho zmazat a napisat na druhu stranu.

Dosledok. Ziaci su vygumovani, vobec nechapu suvislosti a ucia sa matematiku naspat.

Problem. Matematika patri k najneoblubenejsim predmetom spolocnosti.

Postreh: Myslim si, ze za to mozu ucitelia zakladnych/strednych skol.

Tu su prirodne vedy, tak riesme pani a sluzobnicu vsetkych vied, matematiku. Podobnym problem trpi aj literatura, kde sa iba vsetko memoruje.

Preto si Vas dovolim poziadat, velmi zvazte, komu date papier na ucenie a specialne ich na ucenie pripravujte.

Suhlasim vo vsetkom na 100%. Problem je, ze zjavne ani ja, ani nikto iny u nas netusi, ako spravne ucit, kedze vzdy sa najde aspon jeden student, ktory bude kritizovat konkretneho vyucujuceho/cviciaceho. Co znamena, ze my ani samotni ucitelia tu na VS nevedia, ako spravne ucit, lebo co ak ten jeden kritizujuci neskor napise vlastny OS a ked ho to prestane bavit, bude sa venovat len matematike?

Preto miesto kritizovania by si naozaj mohol navrhnut nejaku metodologiu, ako jednoznacne a spravne rozhodnut, kto ma diplom dostat a kto nie. Ja si na to osobne netrufam a daval by som diplom uplne kazdemu, kto ho chce.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Sob Dec 04, 2010 11:28 pm

Mozno by bolo na zaciatok fajn prestudovat knihy od Rona Clark http://k6educators.about.com/cs/classroommanageme3/a/essential55.htm

Fajn, mozes dohliadnut na vedomosti buduceho ucitelia. Podpichovacna otazka. Preco by ste mali o buducom ucitelovi rozhodovat Vy? Bude ucit Vas?

Okrem vsetkych nutnych veci na profesuru, musi docent na Univerzite Komenskeho predlozit 5 vyznamnych profesorov rektorovi/dekanovi na stol, on nahodne vyberie 3, ktorym posle list s otazkou, ci by chceli uchadzajuce ho sa docenta o profesuru, ci by ho chceli ako profesora na skole, kde posobi ten vyznamy profesor. Ak jeden napise, ze nie, tak profesuru nedostane.

Co takto po vedomostnych previerkach ist s buducim ucitelom na 3-5 skol a spytat sa deti, ci by chceli takeho ucitela? A deti by rozhodli. Ich predsa bude ucit. Nie Vas...

Tak isto. Ak deti povedia nie, tak smola. Mozes dostat papier za vedomosti ale nie na ucenie.

Je to prvotna myslienka, ktoru treba premysliet a obalit do schopnej a realizovatelnej formy, ale fungovala by... A prispela by nie iba k vyberu schopnych ucitelov.
Naposledy upravil pripomienka dňa Sob Dec 04, 2010 11:37 pm, celkovo upravené 1
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Sob Dec 04, 2010 11:34 pm

pripomienka píše:Co takto po vedomostnych previerkach ist s buducim ucitelom na 3-5 skol a spytat sa deti, ci by chceli takeho ucitela? A deti by rozhodli. Ich predsa bude ucit. Nie Vas...

Tak isto. Ak deti povedia nie, tak smola. Mozes dostat papier za vedomosti ale nie na ucenie.

No, a presne takto by to malo fungovat, ak by sa na vzdelanie pozeralo ako na tovar. Keby skoly (zakladne aj stredne) museli skutocne bojovat o ziakov, tak by si dali sakra dobre zalezat, aby tam ucili len taki ucitelia, ktori by vykazovali nejake vysledky. Samozrejme, vzdy sa najdu rodicia, ktori chcu, aby ich deti mali hlavne dobre vysvedcenie, ale existuju urcite aj rodicia, ktori su ochotni sa pre svoje deti obetovat a zaplatit im tu najlepsiu skolu, len aby ich deti mali v buducnosti lepsi zivot. A dobra skola by sa poznala prave podla toho, ze je absolventi to v zivote niekam dotiahnu, nie podla papierov a diplomov. Cize uplne najlepsie riesenie tohto problemu je nechat rozhodovanie na rodicov a tym padom na trh.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Sob Dec 04, 2010 11:42 pm

UPJS s tym moze zacat. Pozrime sa na to trhovo.

UPJS s tym zacne. Ziska v ociach verejnosti velmi vysoky kredit. Skoly bojuju o deti. A co moze byt lepsia reputacia, volavka pre deti, ako ak skola povie, ze ma ucilelov, ktorych si nevybrali dospleli ale same deti? Kazde dieta by chcelo ist do tej skoly, kde si vybrali ucitelov deti.

Vuala...

Trhovy argument je passe. Islo by to na dracku.

Mne to pride ako genialna myslienka. Vidim problemy byrokraticke, administrativne a legistlativne, ale naozaj neviem, preco by to nefungovalo.

mylim sa?
Naposledy upravil pripomienka dňa Ned Dec 05, 2010 12:12 am, celkovo upravené 2
<<

gursky

Site Admin

Príspevky: 353

Registrovaný: Pon Nov 13, 2006 3:32 pm

Poslať Ned Dec 05, 2010 12:09 am

Ano, bolo by to krasne. Musime uz len vyriesit par problemov
* ponuka ani zdaleka nezodpoveda dopytu po uciteloch, toboz dobrych.
* skol je vela (asi preto, ze zriadovatelom skol je mesto/kraj, t.j. politici a nie trh) a co je horsie len gymnazia v Kosiciach maju taku kapacitu, ze by v podstate cely rocnik mohol na gympli studovat
* prachy sa delia podla poctu ziakov
Pripad UPJS: este asi pred rokom bol ustav informatiky podzamestnany a pokial viem, nebola situacia, ze by sme si mohli ucitelov vyberat. Uz sa to vsak zacina normalizovat, treba este asi pockat na zopar dalsich slubnych coskoro skoncenych doktorandov. Este lepsie by bolo keby sa zohnali nejaki ludia z vonku, aby doniesli so sebou ine pohlady na skolstvo. V tom zial zatial nie sme velmi uspesni.
"Microsoft is not the answer. Microsoft is the question. NO is the answer." - Erik Naggum
<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Ned Dec 05, 2010 12:16 am

Peto. Je to genialny tah, ak to takto zacnete robit + budete celosvetovo znami a budu k Vam chodit zahranicne staze.

Ale treba zacat a nepopustit. Ak nepopustite, vysledky sa neprejavia o 20 rokov, ale o 5. Vasi absoventi pojdu doslova na dracku.

ako skol je vela a neda sa spravit lusknutim prstov. Chce to nepopustit a chce to cas a postupne sa to zacne vyrovnavat.

Ospevovany priklad, AIS. Zacalo sa u Vas. Iba u Vas. Hla, kde vsade je dnes AIS.
<<

alef0

Site Admin

Príspevky: 621

Registrovaný: Štv Nov 16, 2006 8:57 am

Poslať Ned Dec 05, 2010 12:43 am

Co takto po vedomostnych previerkach ist s buducim ucitelom na 3-5 skol a spytat sa deti, ci by chceli takeho ucitela?


Znie to dobre,
a) akurat to zozerie cas na prax
b) deti nie su v stave sa relevantne vyjadrit, hoci mozu prispiet k nazoru
c) co so zlyhanymi ucitelmi? (Psychotesty na zaciatku?)
d) co s problemom neelitnych ludi, resp. ponuky a dopytu, na ktory sa ta pytam uz asi miliontykrat a furt si mi neodpovedal.

To nie je odstrelenie napadov, to je len napad na kontemplovanie a tvoju reakciu.

Napr. literatura je famozny priklad. Mne sa tiez nepaci memorovanie literatury, pride mi to ako strasny blud. Otazka je, co miesto toho, aby si dodrzal skolou stanovene osnovy a zaroven nedostal braindamage. Lebo jedna vec je vyjst zo skoly ako nadseny genius s Ado Certified Teacher a druha vec sa vysporiadat so zaludnostami stredneho skolstva.

Opytaj sa znamych na strednych. Ty ako ucitel mozes prist plny nadsenia, ale casto ta byrokraticky system na skolach pomelie natolko, ze do piatich rokov vyhoris a ukaze sa, ze memorovanie je pre teba najlepsie, lebo nekladie ziadne specialne poziadavky.

Tu odporucam si niekedy urobit experiment: odcvicit semester a zistit, co vsetko treba na kreativne neotrepane cvicenia. Zopakuj to desatkrat po sebe, pridaj tony byrokracie a si vyhoreny. Zabudol som na patstoeurovy plat? Zabudol.

Ako ma toto osetrit univerzita?

Kontempluj dalej nad tym, lebo jedna vec je idealisticky napad, druha realizacia.

Ale inak pokracujme v debate, tesim sa na nu.
Lorem ipsum dolor sit amet.
<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Ned Dec 05, 2010 1:02 am

alef0 píše:...


a) samozrejme. aka kvalitna praca nechce? Kolko casu a nie iba FeraG stal terajsi predmet PAZ?
b) nepodcenuj deti. Male deti spravne citia. Stredoskolaci su komptentni. Myslim, ze kazde dieta vie odpovedat na otazky typu:
- Pekne ucil novy ucitel?
- Chcela by si, aby prisiel este raz?
- Naucila si sa nieco, co nieco na hodine?
- Nebala si sa hovorit, co si myslis?
- Pacila sa Ti hodina?
- Tu mozes napisat co len chces alebo namalovat pekny obrazok

c) dostal by papier za vedomosit. nedostal by papier na ucenie. Pre trh prace je to stale atraktivne

d) ani na milionkrati krat nerozumiem,co tym myslis :-)

Byrokracia je priorita terajsieho ministerstva skolstva. Je to smutne, ucitelia musia pisat kopu zbytocnych sprav, pricom vedia, ze za chvilu sa to zrusi.

Cvicenie na vysokej skole nie je len tak. Musis sa na to cvicenie pripravit aj po vedomostnej stranke a jedno cviko ma 90 minut a priprava na neho trva vacsinou viac. Studentov netreba extra zaujat, lebo mozes smelo predpokladat, ze si vybrali skolu, na ktoru chceli ist. Casto krat staci davat pekne motivacne priklady a zaujem udrzis bez problemov. A viac interagovat.

Na zakladnej/strednej skole sa nemusis vedomostne pripravovat, lebo mas tie veci v malicku. Cela priprava prakticky spociva v najdeni zaujimavych prikladov, zaujimavej interaktivnej praci a cela priprava na hodinu je vacsinou iba o tom, ako spravit co najlepsi dojem.

Vralo odporucam precitat knihy od Rona Clarka...

Samozrejme, ucitel by na jednej skole stravil aspon 2 tyzdne...
<<

mirak

Príspevky: 119

Registrovaný: Štv Okt 01, 2009 9:24 pm

Bydlisko: Kosicky Invader

Poslať Ned Dec 05, 2010 1:13 am

pripomienka píše:
alef0 píše:...
Stredoskolaci su kompetentni.
fakt? http://www.youtube.com/watch?v=dKFHyohtsx0
toto nie je odstrasujuci priklad, toto je kosicky sportovy gympel a realita medzi dovolim si povedat 80% nastrocnych... (ucitelka ma na tom tiez svoj podiel, ale keby mne sa niekto takto spraval na hodine, tak mu hokejku polamem na hlave)
<<

PainMaster

Príspevky: 689

Registrovaný: Uto Okt 06, 2009 12:50 pm

Bydlisko: 3.Kanal,4.Chodba

Poslať Ned Dec 05, 2010 2:17 am

@pripomienka.. mozno si napisal neake problemy nad krorymi sa mame teraz drsne zamyslat a trapit sa nad archaickym systemom skolstva a dalej zabijat cas, ale ja som to vzdal , ked som si precital ten uzasny jav, kedy si mal v 4 rokoch IQ 109 co je totalna volovina..

Vysvetlenie: IQ je inteligencny quocient vypocitany na zaklade pomeru(podiel pre nadmerne inteligentnych) mentalneho veku a realneho veku. Logicky je priemer 100, takze 109 nieje neaka extra vyhra, nieto uz vo veku kedy sa IQ dokaze rapidne zmenit za velmi kratky cas.


@mirak... mam clekom dobre skusenosti so situaciami ako tato a s cistym svedomim poviem, ze dobry pedagog by toho ziaka zvladol a ta zena nema co v skolstve robit. Nech si hlada pracu niekde inde...
btw: ak mas take chute, tak by si si tiez nemal hladat zamestnanie na skolach s problemovymi ziakmi...
We weren't born to follow
You gotta stand up for what you believe!

Ps: Za gramatiku ma neopravovat! Dakujem!
<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Ned Dec 05, 2010 4:13 am

@PainMaster Dosiel som k tomu, ze IQ mne nic nehovori. Jednak som uz tromfol prilis vela ludi, ktori maju IQ okolo 160, alebo tak im apson namerali aj som znamenite myslienky ludi, ktorym take IQ namerane nebolo. Aktualne nemozem najst to video na TED.com, ale jeden clovek z oxfordu krasne opisal dovod, preco ho nezaujima IQ...

@mirak Preto treba novych kvalitnych ucitelov. Problem nie je v detoch a ich mentalite, to je iba dosledok toho, ze su nepochopeni a ze ucitelia este nepochopili, ze metody, ktore fungovali za komunizmu, na dnesnu mladez nefunguju. Ono milujem tvrdenie, ze problem v mentalite teenegerov. To nie je ich problem. To je zlyhanie spolocnosti. Inac by ich nebolo 80%... A mozno dobre ze su, mozno takych rodicov potrebuje dalsia generacia. Neviem. Ak si pohries historiu, tak krivna odbodie temna a obdobie svetla sa velmi podoba na sinusoidu :-) Osobne mam pocit, ze sa to strieda v pomere 10 krokov vpred a nasledne 9 krokov spat. Ale aj tak napredujeme :-)

A z tych zvysnych 20% aspon polovica su podobnej traume, v akej som bol ja. Vacsinou ide o najtalentovanejsich ludi, co sa tyka osobnostnych predpokladov.

@alef Chces kvalitnu diskusiu? Presun posledne 3 prispevky a vazne by asi nezaskodilo riadit nieco ako kos/zachod/ciernadiera
<<

pripomienka

Príspevky: 206

Registrovaný: Pon Jan 08, 2007 10:28 am

Poslať Ned Dec 05, 2010 4:22 am

Ja si uprimne myslim, ze ono by to v svojej podstate fungovalo. Len treba zistit problemy okolo a vyriesit ich. Aj si myslim, ze ten benefit z riesenia stoji za ten cas.
Ďalší

Späť na Všeobecné podnety a pripomienky

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.
Slovenský preklad.