forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

<<

PainMaster

Príspevky: 689

Registrovaný: Uto Okt 06, 2009 12:50 pm

Bydlisko: 3.Kanal,4.Chodba

Poslať Ned Nov 27, 2011 2:31 am

forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Zdravim,
rad by som sa spytal na nazor ludi, ktori maju skusenosti s vyucbovym systemom, kde kazdu prednasku si pripravuje iny student~
-Myslite si, ze je vhodne, aby boli studenti hodnoteni na zaklade vedomosti, ktore im predavaju studenti rovnako kompetentni?

K vytvoreniu topic-u ma inspiroval predmet "Seminar z Informatiky" alebo tak neako.. ktory je vyborny predmet na preopakovanie algoritmov a podobne, no podla mojho nazoru, by sa mohol skor zameriavat na hodnotenia spracovanych tem a ich prezentovania ako na skusanie vedomosti celej skupiny.
Takze, podelte sa prosim o nazory na tuto formu vyucovania, ci ste spokojny, ako by ste to chceli zlepsit a ci ma zmysel zamyslat sa nad tym, alebo su to len moje subjektivne pocity.
Za odpovede dakujem :)

PM.
We weren't born to follow
You gotta stand up for what you believe!

Ps: Za gramatiku ma neopravovat! Dakujem!
<<

Aries

Príspevky: 379

Registrovaný: Pia Jan 30, 2009 1:26 pm

Bydlisko: 127.0.0.1

Poslať Ned Nov 27, 2011 3:54 am

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Ciastocne som sa vyjadril uz na danom predmete ked sa o tom diskutovalo, takze zopakujem svoj nazor.

V skratke: podla mna je hlupost hodnotit dany predmet takymto sposobom.

Rozsirena nebulvarna verzia: Nemam nic proti predmetu, kde si studenti odovzdavaju vedomosti navzajom. Co sa tyka mna, osobne mi dala priprava vlastnej prednasky a samotne prednasanie zaujimavu skusenost, za ktoru som rad. Jednak mi umoznila skutocne podrobne prestudovat danu temu (najlepsie sa veci naucim, ked ich musim zrozumitelne vysvetlit inym), jednak som si skusil ake je vytvorit a odprednasat nieco, co ma sluzit inym. Stat pred tabulou/projektorom a rozpravat hodinu je predsa len zaujimavejsie ako spat v lavici :) Tiez mi to dalo predstavu o tom, co obnasa ucitelske povolanie alebo vseobecne praca tych, ktori ma ucia. Za tuto cast predmetu som skutocne rad.
Takisto nemam ziadne velke vyhrady voci tomu, ze mne prednasali ini studenti, ktori vobec neboli ziadni odbornici v danej oblasti, ci sa o nu inak ani len nezaujimali. Ale moze sa tu uz zacat prejavovat nieco, co sa da celkom ocakavat: nie kazdy musi pristupit k svojej casti prace seriozne, pripadne jednoducho danu temu vobec neovlada a nesedi mu, takze to jednoducho nemoze mat pozadovanu kvalitu. Ani v tomto bode by mi to vsak nevadilo, je to ocakavane riziko tejto formy predmetu.
Pride mi ale smiesne hodnotit tento predmet na zaklade toho, ako nasledne student napise nejaku pisomku. Takyto seminar chapem ako priestor na spolocnu pracu v style "niekto si nieco pripravi, vyskusa si ake to je, vsetci si o tom podiskutuju". Pri hodnoteni nejakou pisomkou ale zacina nadobudat zaklado/stredoskolsky styl "tu mas XYZ, toto sa nauc a ja ta z toho vyskusam a dam ti znamku". Myslim si ze takyto styl je zly (a zrejme nie som sam), a este ked sa spoji s tym "nedirektivnym" seminarnym stylom vyucby, je to cele zle. Myslim ze tvorca tohto predmetu a jeho hodnotenia by mal zodpovedat na otazku: "Z coho su vlastne studenti hodnoteni?". Ak je hodnotena uroven toho, ako si pripravili svoju temu a ako nou obohatili ostatnych, je to v poriadku. Co vsak hodnoti nejaka pisomka? Uz len z toho dovodu, ze temy boli zadanie niekolkymi slovami, je tazke ocakavat nejaky "standardny rozsah vedomosti", ktory by mal student odovzdat inym a ti by to nasledovne mali ukazat na pisomke. Co sa potom na takej pisomke caka? Ze student odverklikuje to, co si iny student pripravil, lebo dostal taku temu? To je asi hlupost. Ze ukaze, co z danej temy vie? To ale potom nemozme zverit "bremeno" vzdelavania inych studentovi niekomu, kto tuto ulohu chape ako nutnost a dalsie zadanie, ktore ma spravit, lebo proste musi. Ved on ani nevie, co sa po nom chce, ked dostane zadanie ako napriklad "stringologicke algoritmy". Je to velmi obsiahla tema a kto sa nou nezaobera, ma asi len velmi povrchne vedomosti o tom, co obsahuje. Ako ma potom vediet co je dolezite a co odprednasat? (odpoved: to co je na prvej strane vo wikipedii) Bude vobec vediet to spracovat a odprednasat? Mozno ano, ale da sa potom hodnotit inych na zaklade toho, ako ich on naucil?
S trochou prehanania by niekto mohol povedat, ze je to predmet, kde niekto pride, hodi na stol dvoj-trojslovne zadania tem v style "tu mate, rozdelte si to, naucte sa to navzajom, ja vas potom z toho vyskusam, dam vam znamky a bude pokoj". Dufam ze to tak nie je.
Ak to vezmem z mojho pohladu, na prichadzajucu pisomku sa hodlam pripravit tak, ze si nieco precitam na wikipedii ci inych strankach a zhrniem to co z danej problematiky viem. Pretoze pisomka bude z toho, co ja o tom viem a budem sa na nu ucit zo zdrojov, ktorym primarne verim a pokladam ich za kvalitne. Vsimnite si, ze tu nikde nefiguruje to, o com ten seminar mal byt a ze nespominam pracu inych, ktora bola v ramci neho vynalozena. Nie preto ze by som si ju nevazil, ale preto ze hodnotenie predmetu je tak stavane. Potom je otazka, ci je taketo hodnotenie spravne a ci nekoliduje s tym, o com mal tento predmet byt.

Uf, asi by som mal brat tabletky na strucnost. Dajte ciarku ked ste to precitali, aby som vedel ci si len necvicim prstoklad.
Vasnivy pestovatel binarnych stromov a opravar Turingovych strojov na polovicny uvazok.
"Problem citatov najdenych na internete je taky, ze si nikdy nemozete byt isti ich autenticitou" Abraham Lincoln
<<

PainMaster

Príspevky: 689

Registrovaný: Uto Okt 06, 2009 12:50 pm

Bydlisko: 3.Kanal,4.Chodba

Poslať Ned Nov 27, 2011 4:14 am

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

|
Dakujem, mam rovnaky nazor. Myslim, ze by bolo fajn v zaujme dalsich generacii navrhnut zmenu takychto predmetov.
PM.
We weren't born to follow
You gotta stand up for what you believe!

Ps: Za gramatiku ma neopravovat! Dakujem!
<<

JorgenStrule

Príspevky: 79

Registrovaný: Štv Feb 28, 2008 10:08 pm

Poslať Ned Nov 27, 2011 1:07 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Seminare su podla mna perfektny sposob ako sa naucit prezentovat naucene vedomosti. Opät sa pripajam teda k nazoru, ze pisat pisomku z toho co tam bolo naucene nie je to najstastnejsie riesenie.

Na druhej strane ak by nebola hodnotena pritomnost ostatnych na vlastnej prezentacii tak to by tiez nebolo dobre. Minimalne by to malo fungovat tak, ako som to mal na seminari z programovania v sietiach, kde si kazdy prednasajuci pripravil aj ulohy pre posluchacov, ktore museli potom spravit.
<<

FeroG

Príspevky: 1290

Registrovaný: Uto Máj 29, 2007 11:25 am

Poslať Ned Nov 27, 2011 1:59 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Tento komentar nechce prezentovat moj nazor, chcem len pridat dalsi mozny uhol pohladu, ktory mi napadol po precitani predoslych prispevkov.

Casto sa hovori, ze skola dava maly doraz na timovost. Pri aktualnom pocte studentov v rocniku, nie je problem pozriet sa na vas ako na nejaky tim. Ak som to z prispevku spravne pochopil, tak pred tento tim bola postavena uloha, aby sa vsetci clenovia timu naucili/zopakovali si (nepredpokladam, ze tam idete nejako velmi nad rozsah PAZ1b) nejaku zakladnu paletu algoritmov. Zaroven bola definovana forma, ktora mala podporit taketo kolaborativne riesenie ulohy: kazdy clen timu odprednasa nejaky algoritmus, resp. temu. Samozrejme tim ma tak silnejsie ako aj slabsie clanky. Avsak samotny tim by mal vytvarat tlak na slabsie clanky, aby svoju pracu spravili zodpovedne. Pisomka potom overi splnenie ulohy.

Problemom hodnotenia samotnych prezentaci je to, ze na tych, ktori neprezentuju, nie je vytvarany tlak, byt na prezentaciach pozorni, ci mimo seminar si pozriet nieco z danej temy (z toho, ze o niecom pocujete si mozno zapamatate, ze nieco take je, ale ked nad tym nebudete nuteni samostatne rozmyslat, zapamatanie a pochopenie bude velmi docasne).

Opat, ak som spravne pochopil, nie je tato forma seminaru len styl "reading groups" (popularny na kvalitnych univerzitach) doplneny o externu motivaciu splnenia ulohy (ziskanie hodnotenia) pomocou pisomky?
<<

bwpow

Príspevky: 634

Registrovaný: Str Nov 22, 2006 11:19 am

Bydlisko: Košice

Poslať Ned Nov 27, 2011 2:02 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

FeroG píše:doplneny o externu motivaciu splnenia ulohy (ziskanie hodnotenia) pomocou pisomky?

Nemala by sa potom pisomka tiez pisat timovo? Ked uz timova praca, tak nech je to skutocne timova praca. Navyse, v skutocnom time je mozne vyhodit nejakeho clena, ktory to nezvlada a taktiez je mozne rekruitovat ludi z inych timov.
Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
<<

Aries

Príspevky: 379

Registrovaný: Pia Jan 30, 2009 1:26 pm

Bydlisko: 127.0.0.1

Poslať Ned Nov 27, 2011 2:27 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Pokial sa nema hodnotit len samotna prezentacia tem, ale aj ziskane vedomosti u kazdeho studenta, ako vhodne sa mi vidi skor nejaka aplikacia jednej/viacerych z tem do nejakeho realneho vysledku/produktu. Student ma potom moznost ukazat, ze danu temu si osvojiil, ale zaroven odpada mnoho nevyhod spojenych s pisomkou. "Timova pisomka" je tiez zaujimavy napad, ale opat sa tu naraba s nerealnym predpokladom, ze kazdy chce, kazdy vie a kazdy sa zucastni priblizne rovnakym dielom... Co sa v praxi bohuzial nestane. Niekolki, mozno aj vacsina sa vzdy budu "prizivovat" a niekolki aktivnejsi to potiahnu. Takato praca sa potom tazko hodnoti... Na spickovych univerzitach to podla mna funguje a je to super, ale tak... take univerzity u nas nie su :)
Vasnivy pestovatel binarnych stromov a opravar Turingovych strojov na polovicny uvazok.
"Problem citatov najdenych na internete je taky, ze si nikdy nemozete byt isti ich autenticitou" Abraham Lincoln
<<

FeroG

Príspevky: 1290

Registrovaný: Uto Máj 29, 2007 11:25 am

Poslať Ned Nov 27, 2011 2:30 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Nemala by sa potom pisomka tiez pisat timovo?

Nie, pretoze zadanou ulohou bolo zopakovanie si algoritmov clenmi timu (myslim tym, aby kazdy jeden z clenov timu tak spravil). Seminar a prezentacie bola predpokladam, len zvolena forma kolaborativnej vyucby (kedy sa ucastnici vyucby ucia navzajom). Ved vysledkom timovej prace nemusi byt vzdy timovy produkt. To su vsak len moje dohady, detaily organizacnych foriem diskutovaneho predmetu nepoznam.

Navyse, v skutocnom time je mozne vyhodit nejakeho clena, ktory to nezvlada a taktiez je mozne rekruitovat ludi z inych timov

Nuz to uz je ta nevyhoda skolskeho prostredia. Take vyhodenie by bol vacsi problem nasimulovat, ale rekruitovanie ludi nie je problem spravit. Nikto im predsa nebrani zohnat si do timu dalsich clenov a robit stretnutia mimo casu vyucby.
<<

PainMaster

Príspevky: 689

Registrovaný: Uto Okt 06, 2009 12:50 pm

Bydlisko: 3.Kanal,4.Chodba

Poslať Ned Nov 27, 2011 7:05 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Fero: podla mna si zamienas riesenie problemov v teame so skupinovym vzdelavanim.

Ak ma byt tato forma snaha o nacrt teamovej prace tak sa velmi tesim, ze taka snaha bola. No pravda je taka, ze to team nebuduje ani nenuti jednotlivcov v nom pracovat.
Pozitiva seminarov: -Priprava a prezentacia problematiky v realnych podmienkach - na toto sa neda nic zle povedat. Smutne vsak je, ze sa to da preliezt aj bez vacsej snahy, v horsiom pripade je tato brilantna cast studia nehodnotena.
Negativa: -subjektivne hodnotenie vedomosti, ktore nemusia byt pedagogicky podane (nevravim, ze nikdy niesu).
-skupina nema moznost hodnotenia prednasok (ekvivalent k vyradeniu z teamu)
-skupinu hodnoti tretia osoba, nie ten, kto si temy pripravoval (paradox dvojiteho metra)

... Bol by som rad, keby sa tieto muchy vychytali, lebo seminar samotny ma podla mna dobru myslieknu.

PS: dakujem vsetkym za reakciu.. vsetkym :)

PM.
We weren't born to follow
You gotta stand up for what you believe!

Ps: Za gramatiku ma neopravovat! Dakujem!
<<

FeroG

Príspevky: 1290

Registrovaný: Uto Máj 29, 2007 11:25 am

Poslať Ned Nov 27, 2011 7:42 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Na spickovych univerzitach to podla mna funguje a je to super, ale tak... take univerzity u nas nie su

To, ze nie su, neznamena, ze byt nemozu. Avsak okrem ineho to predpoklada, ze dalsia generacia, t.j. vy, budete chciet byt spickovi.

Fero: podla mna si zamienas riesenie problemov v teame so skupinovym vzdelavanim.

Ak pod pojmom skupinove vzdelavanie myslis kolaborativne vzdelavanie, tak v tom nie je rozdiel. Tim = skupina ludi, ktora spolocne participuje = kolaboruje na rieseni nejakej ulohy. Ak tou ulohou je nieco sa naucit (naucit sa to musia jednotlivci v skupine), mas kolaborativne vzdelavanie. Jedine specifikum je to, ze vo vasom pripade tim nie je 2-3 clenny, ale je to hned cela studijna skupina.

Ak sa na to vsetko pozries z pohladu: zadana uloha -> splneny ciel, tak negativa (1) a (2) su interny problem skupiny. A negativum (3) je vlastne to, ze zadavatel kontroluje splnenie ulohy.

Aby som to uzavrel - nepoznam detaily toho, ako seminar priebieha, ake temy sa tam riesie, ako je postavene hodnotenie, atd. Preto na celu vec nemam ziaden nazor. Akurat som sa pokusil pozriet sa na nacrtnute pripomienky aj z ineho uhla pohladu.

Okrem toho, preco tieto pripomienky nediskutujete priamo s vyucujucim?
<<

PainMaster

Príspevky: 689

Registrovaný: Uto Okt 06, 2009 12:50 pm

Bydlisko: 3.Kanal,4.Chodba

Poslať Ned Nov 27, 2011 7:53 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

FeroG píše:

Okrem toho, preco tieto pripomienky nediskutujete priamo s vyucujucim?


diskutovali sme, no tam je dalsi problem, ze vyucujuci jednak nema pravomoci nieco zmenit, moze len dalej tieto podnety posunut a ocividne tieto podnety ani nechcel zozut, comu sa ani nedivim, ked ho zacneme otravovat s takou nezmyselnostou ako nespokojnost ci navrh na vylepsenie. Kto by chcel nieco menit...



FeroG píše:

...tak v tom nie je rozdiel...


Rozdiel je uz len ten, ze pri timovej praci ocakavam zapojenie tvoriveho myslenia a vystupom neaky produkt. Takto je to memorovanie nesuvisiace so skupinou. Ale vsetkym tvojim myslienkam rozumiem a mas pravdu.... Ak by to tak fungovalo.

pm.
We weren't born to follow
You gotta stand up for what you believe!

Ps: Za gramatiku ma neopravovat! Dakujem!
<<

Aries

Príspevky: 379

Registrovaný: Pia Jan 30, 2009 1:26 pm

Bydlisko: 127.0.0.1

Poslať Ned Nov 27, 2011 8:52 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

FeroG píše:Okrem toho, preco tieto pripomienky nediskutujete priamo s vyucujucim?

No, ono situacia je taka, ze sucasny vyucujuci bol na tento seminar "prideleny", zrejme bez toho aby sa nejak podielal na jeho tvorbe a organizacii. Na poslednom cviceni sme s nim o tomto dost diskutovali, ale neda sa povedat ze by sme sa k niecomu dopracovali, skor len kazdy zucastneny odprezentoval svoj nazor.
Vasnivy pestovatel binarnych stromov a opravar Turingovych strojov na polovicny uvazok.
"Problem citatov najdenych na internete je taky, ze si nikdy nemozete byt isti ich autenticitou" Abraham Lincoln
<<

Aries

Príspevky: 379

Registrovaný: Pia Jan 30, 2009 1:26 pm

Bydlisko: 127.0.0.1

Poslať Ned Nov 27, 2011 8:52 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

FeroG píše:Okrem toho, preco tieto pripomienky nediskutujete priamo s vyucujucim?

No, ono situacia je taka, ze sucasny vyucujuci (Szabari) bol na tento seminar "prideleny", zrejme bez toho aby sa nejak podielal na jeho tvorbe a organizacii. Na poslednom cviceni sme s nim o tomto dost diskutovali, ale neda sa povedat ze by sme sa k niecomu dopracovali, skor len kazdy zucastneny odprezentoval svoj nazor. Kto vlastne tvori obsah a formu seminara, ani neviem.
Vasnivy pestovatel binarnych stromov a opravar Turingovych strojov na polovicny uvazok.
"Problem citatov najdenych na internete je taky, ze si nikdy nemozete byt isti ich autenticitou" Abraham Lincoln
<<

mirak

Príspevky: 119

Registrovaný: Štv Okt 01, 2009 9:24 pm

Bydlisko: Kosicky Invader

Poslať Pon Nov 28, 2011 1:31 am

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

po minule roky mala sem. z inf. na starosti doc. andrejkova.
<<

Gandrejkova

Príspevky: 3

Registrovaný: Pon Nov 28, 2011 10:09 pm

Poslať Pon Nov 28, 2011 10:49 pm

Re: forma seminarov & hodnota vykladu od spoluziakov

Prajem vsetkym dobry den,

precitala som si pozorne Vase pripomienky a chcem len pripomenut, ze Dr. Szabari si zobral tuto vyucbu (ma svoj nazor) a postupujeme spolocne.
Navrhnute temy nie su pre studentov nezname, takze na seminari studenti maju rozvijat tieto temy a prinasat v nich nove priklady
a aplikacie (vacsina tem je tiez skusana na zaverecnych skuskach, ktore su koncom juna). Neviem, aky priebeh mali seminare v skupine Ib,
ale v mojej skupine som bola celkom spokojna, samozrejme, ze boli lepsie prezentacie a horsie (napriklad, viac hovorili o dejinach problematiky
nez o prikladoch, ale to sa da usmernit).

Pisomka: Je orientovana na aplikacie prebratych tem na prikladoch s popisom metody, ktora bola pouzita. Je tu moznost vyberu dvoch
zo siestich problemov. V mojej skupine sme po pisomke a vysledky nie su najhorsie (netvrdim, ze by nemohli byt lepsie :) ).

Predpokladame, ze tato cast seminara, studentom prinesie:
1. Spracovanie materialov k danym temam (vzajomna vymena a moznost doplnenia)
2. Priprava rozsiahlejsej prezentacie a vystupenie pred publikom, cakaju ich vystupenia pri obhajobe (a na SVK). Treba to trenovat :)
3. Overenie aspon niektorych prejdenych tem pisomkou (jedna zaverecna skuska je pisomna, takze sa treba aj na toto pripravovat)

Druha polovica seminara je venovana problematike verifikacie a testovania programov. Takze sa dozvedia aj novu problematiku.

Zaver: Aj studenti maju zaujimave napady, ktore mozu prezentovat svojim sposobom systematickejsim sposobom. Prezentovat
problematiku sa treba naucit a vlastna skusenost je najcennejsia (student sa musi nad tym dosledne zamysliet :) ). Pisomka len overuje
vedomosti a da sa zvladnut.
Ďalší

Späť na Pripomienky k predmetom

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.
Slovenský preklad.